FANDOM

Zeus - najwyższe bóstwo w greckim panteonie. Szóste i najmłodsze dziecko Kronosa i Rei.

Dzieciństwo i zdobycie władzyEdytuj

Ojciec Zeusa Kronos obawiając się, że zostanie obalony przez swojego potomka połykał każde dziecko, które urodziła mu żona. Reja nie chcąc stracić najmłodszego syna ukryła go przed mężem i zamiast dziecka dała mu do połknięcia zawinięty w pieluchy kamień.

Mały Zeus wychowywał się na Krecie pod opieką nimf. Karmiony był przez kozę Amalteję, którą bardzo kochał. Gdy raz złamała sobie róg Zeus wziął go w ręce i pobłogosławił. Od tej pory stał się on rogiem obfitości i wypełniał się tym czego zapragną sobie jego posiadacz. Po śmierci Amaltei z jej skóry wykonana została tarcza Egida, która stała się jednym z atrybutów Zeusa.

Gdy Zeus dorósł, postanowił rozprawić się ze swoim ojcem. Za radą Metydy polecił Rei podać ojcu środek wymiotny. W ten sposób uwolnione zostało jego rodzeństwo. Wraz z braćmi i siostrami rozpoczął wojnę przeciwko Kronosowi. Po krwawych walkach, zrzuceniu Kronosa do Tartaru, pokonaniu i pokonaniu tytanów oraz Tyfona (zrodzonego przez Gaję dla pomszczenia syna) rodzeństwo na czele z Zeusem objęło władzę nad światem. Na swoją siedzibę wybrali górę Olimp i z tego powodu nazywani są bogami olimpijskimi.

CharakterEdytuj

Zeus przez wyznawców postrzegany jako bóg sprawiedliwy i miłosierny. Był on opiekunem państwa i rodziny.

Obawiano się go jednak, gdyż potrafił być bóstwem gwałtownym często wpadającym w gniew. Okazał to zsyłając na ziemię potop oraz skazując Prometeusza na wieczne męki.

Związki i potomstwoEdytuj

Zeus znany był z licznych związków z kobietami. Jego pierwszą żoną była Metyda. Bał się jednak, że urodzi mu potomka, który go obali połkną ciężarną żonę. Po jakimś czasie z jego głowy wyskoczyła w pełnym rynsztunku bogini mądrości Atena.

Następnie władca bogów poślubił swoją siostrę Herę. Ze związku tego urodzili się m.in. bóg kowal Hefajstos i bóg wojny Ares oraz według niektórych źródeł bogini niezgody Eris (mająca być bliźniaczą siostrą Aresa). Małżeństwo to nie było jednak udane. Zeusowi zdarzały się liczne zdrady zarówno z boginiami jak również ze śmiertelnymi kobietami. Ze związków tych urodziło się liczne potomstwo m.in. bóg posłaniec Hermes, bóg płodności i wina Dionizos oraz największy z herosów Herakles.

Zarówno kochanki jak również nieślubne dzieci często spotykały się z wrogimi działaniami zazdrosnej Hery. Zeus starał chronić swoje wybranki zstępując do nich pod potacią zwierząt.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki