FANDOM

Mitologia grecka - jest to zbiór wierzeń i mitów bogach i herosach stworzony przez starożytnych Greków. Jest to prawdopodobnie najbardziej znana ze starożytnych mitologii. Zachowały się liczne źródła odwołujące się do greckich wierzeń jak na przykład dzieła Homera, Hezjoda czy greckich tragików takich jak: Sofokles, Ajschylos czy Eurypides.

WstępEdytuj

Religia była dla starożytnych Greków bardzo ważna. Podlegał jej niemal każdy aspekt życia. Artyści działali pod natchnieniem Muz, politycy podejmowali mądre decyzje dzięki Atenie a prawnicy układali przemówienia dzięki Hermesowi.

Według Greków oprócz ludzi i i zwierząt duszę miały np. chmury lub rzeki. Wierzyli oni w antropomorficznych bogów. Bóstwa te były mądrzejsze, silniejsze i piękniejsze od śmiertelników. Do ludzi upodabniało ich to że mogli czuć to co oni: miłość, nienawiść ból.

Powstanie świataEdytuj

Na początku był Chaos bezkresna pustka, z której wyłoniła się pierwsza para bóstw Gaja - Ziemia i Uranos - Niebo. Spłodzili one liczne potomstwo, byli to: Tytani, Hekatonchejrowie (Sturęcy) oraz Cyklopi olbrzymy z jednym okiem pos środku czoła.

Uranos brzydził się i bał swojego potomstwa. Strącił więc wszystkich do Tartaru.

Gaja zasmucona losem swojego potomstwa zaczęła knuć spiek przeciw Uranosowi razem z najmłodszym z tytanów Kronosem. Zabił on ojca stalowym sierpem. Z krwi Uranosa narodziły się Erynie - trzy boginie zemsty. Przed śmiercią Uranos rzucił na Kronosa klątwę wedle której miał również zginąć z ręki syna.

Władze nad światem obiął najmłodszy z tytanów, który pojął za żonę Reję. Nie zapomniał o klątwie Uranosa i połykał każde dziecko, które urodziła mu żona. Reja nie chcąc stracić kolejnego dziecka ukryła przed mężem najmłodszego syna Zeusa. Wychowywany został przez nimfy górkskie. Jego pokarmem stało się mleko kozy Amaltei.

Gdy Zeus dorusł Reja podała mężowi środek wymiotny dzięki, któremu uwolnione zostało jego rodzeństwo: Herę, Hestię, Demeter, Posejdona, Hadesa.

Między Kronosem a jego potomstwem wybuchła dziesięcioletnia wojna w czasie której ziściło się proroctwo Uranosa (Kronos został zabity przez Zeusa]]

BóstwaEdytuj

Bogowie olimpijscyEdytuj

TytaniEdytuj

BibliografiaEdytuj

  • Jan Parandowski, Mitologia,Wtdawnictwo Puls, Londyn 1992.
  • Joanna Cieslewska (red.), Mitologie Świata. Starożytni Grecy, Przedsiębiorstwo Wydawnicze Rzeczpospolita, Warszawa 2007.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki